Hoe bereik ik dat er meer klanten vaker komen wassen?

Hiervoor kunnen wij U uit ervaring een aantal statements noemen:

  • Zorg altijd voor een schone en opgeruimde washal. Een schone machine, muren, vloer,deuren en vooral machineborstels zijn een absolute voorwaarde voor een goede wasbelevenis. En U weet...een tevreden klant komt altijd weer terug!
  • Hoe staat de buitenboel erbij? Zorg ook hier voor de juiste attributen. Goede stofzuiger(s) een mattenklopper, liefst ook een mattenwasser machine zijn onmisbaar. De klant wil nu eenmaal niet alleen wassen maar ook het interieur van de auto verzorgen, maar dan moet alles optimaal werken en er netjes uitzien.
  • Een shop met de juiste spullen zoals diamantplast cockpitspray, glasreiniger en diverse andere auto-care producten onder de aandacht brengen. Dit genereert extra omzet. Hebt U geen shop, geen nood, Washplan-Ned kan U tegen zeer gunstige condities een verkoopautomaat leveren.
  • Een klant rijdt niet graag een duister terrein op. Veel licht kost wel wat energie, maar dit verdient zich dubbel en dwars terug. Ook de washal moet goed verlicht zijn. Een absolute voorwaarde! Bovendien voelt men zich veilig in een goed verlichte omgeving.
  • Wees vriendelijk tegen klanten. Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar vaak...! Als de klant wil wassen vraag dan niet: "Welk programma wilt U?", maar: "Welk programma mag ik U aanbieden, ik adviseer U programma... want daarmee krijgt U glansbeschermer met als voordeel dat... De volgende keer kunt U dan rustig een goedkoper programma kiezen, want het vuil wast dan gemakkelijker af!"
  • "Iedere tankklant die met een vuile auto komt tanken en niet bij U wast is een gemiste klant!" Deze bewering is een absolute waarheid. Want uw tankklanten zijn de primaire wasklanten. Waarom zou men bij U tanken en elders gaan wassen? Zorg daarom behalve op de eerder genoemde punten ook voor een klantenbindingsysteem. Een kaartje met een spaarsysteem voor korting op wassen bij een paar tankbeurten doet wonderen. Of direct een korting op de duurdere wassingen bij voltanken werkt vaak nog beter. Dit kaartje bij het betalen direct overhandigen aan de klant met de korte mededeling: "Kent U reeds onze wasstraat? Wij hebben momenteel deze spaaractie! Wilt U er direct gebruik van maken, er staat op dit moment slecht één wachtende auto!"... of iets dergelijks in uw eigen woorden en afhankelijk van het type klant. Juist door het kaartje te overhandigen, is het gemakkelijker iets over de wasstraat te zeggen. Probeer niet om steeds de dure wassing te verkopen. Het komt sympathiek over om een ook eens een goedkoper programma te verkopen als de auto kort daarvoor nog een duur programma gehad heeft.
  • Zorg dat uw machine goed in orde is. Controleer dagelijks zelf de kwaliteit van een wassing. Het komt soms voor dat er iets niet in orde is zonder dat het opgemerkt wordt. Mensen klagen meestal niet tegen U maar tegen hun buurman.
  • Maak reclame op een simpele wijze voor uw wascentrum. Op de serviceauto, op uw verhuuraanhangwagens om maar eens wat te noemen. Geef een klant die een nieuwe auto of occasion koopt altijd twee wassingen cadeau. Hij/zij zal er dankbaar gebruik van maken en heeft de weg naar uw waslocatie gevonden. Ook een reclame-uiting "wij wassen met MA*FRA producten" (te verkrijgen bij Washplan-Ned) aan de ingang van de washal, versterkt uw presentatie.
  • Laat uw washal geen grijze muis zijn, maar maak er een opvallende locatie van. Leuke kleuren, frisse reclameborden, vlaggen, verlichting...echt het helpt.
  • Als laatste tip maar zeker niet onbelangrijk: geef een kleine attentie aan kinderen die met de ouders meekomen. Ze motiveren vader of moeder de volgende keer om weer bij U te wassen, "want daar krijg je...".